DIRK model

Het DIRK model


In 2020 zijn we gestart met het implementeren van een nieuwe baanbrekende visie op opleiding. De kern van het verhaal is dat we de sport zien als middel om zogenaamd ‘life skills’ over te brengen. Het zou mooi zijn als ieder lid na zijn of haar tijd bij HC Naarden in staat is om, met dank aan de sport, met meer zelfvertrouwen keuzes te maken op allerlei gebied. De sport is heel geschikt om dat te ontwikkelen, want in het veld word je gedwongen om onder hoge druk - maar in veilige omgeving - keuzes te maken op basis van je eigen waarneming (en niet per definitie altijd die van je coach).


We hebben de keuzes-thema uitgewerkt in 4 hoofdlijnen, samengevat in het woord ‘DIRK’. ‘DIRK’ staat voor Doen, Inzet, Regels en Kijken. We redeneren in feite terug vanuit de uitvoering (D van Doen), waarin alle hockeyskills zitten, naar de I van Inzet, dan naar de R van Regels en naar de K van Kijken. Het maken van een keuze gaat in eerste instantie namelijk om waarneming van de situatie, de uitvoering hangt vervolgens af van de context en de kunde van de technieken die bij succesvolle uitvoering horen. Op jonge leeftijd zijn de harde skills belangrijk, dus welke vaardigheden moet je kunnen om de sport te kunnen spelen naast dat het sociale aspect onderling kunnen en leren samenwerken ook van belang is. Daarna gaan we langzaamaan richting softere skills, waarbij analyseren van de keuze en zelfreflectie centraal komen te staan. Per leeftijdscategorie begeleiden we op basis van een duidelijk schema welke aspecten van ‘DIRK’ langs dienen te komen in de training en de coaching.

Moeilijkheidsgraad naar leeftijd

Alle competenties van DIRK blijven vanaf de Benjamins tot en met A leidend in training en coaching. Wel worden ze - naarmate de kinderen ouder worden - steeds meer uitgediept. We trainen dus vanaf 6 jaar in oplopende moeilijkheidsgraad. We beginnen in de Benjamins met het spelenderwijs leren van de sport en spreken uiteindelijk van 12 tot 16 jaar onze jeugdspelers steeds meer aan op hun eigen bewustzijn en verantwoordelijkheid.


Beoordelen van spelers

Aan de hand van het DIRK-model beoordelen de trainers & Technische Staf al onze spelers op verschillende momenten gedurende het hele seizoen. Binnen de trainingen worden/zijn spelers ook gevraagd mee te trainen en bij de Jongste Jeugd worden er in verschillende opzetten partijtjes gespeeld onder leiding van de Technische Staf. Daarnaast wordt er ook input gevraagd aan de manager coaches. Al deze evaluaties bespreekt de Technische Staf samen met de Technische Commissie om zo te komen tot de nieuwe teamindelingen. Ze nemen de sociale voorkeuren (let op geen garantie op voorhand) en alle verzoeken tot vriendenteams ook zoveel mogelijk hierin mee.

Video's voor DIRK in praktijk


Onderstaande filmpjes geven een inkijkje hoe de competenties van DIRK te vertalen zijn naar concrete hockey oefeningen. Onze ambitie is dat ieder lid na zijn of haar tijd bij HC Naarden in staat is om, met dank aan de sport, met meer zelfvertrouwen keuzes te maken op allerlei gebied. We stimuleren iedereen om na te denken over de keuzes die een tactische situatie of een teamaangelegenheid met zich meebrengt. Op deze manier is sport een prachtig middel om maatschappelijk vaardigheden te ontwikkelen via de sport.


Video 1: Doel van de opleiding

Bas en David leggen de kern van onze visie uit. Wat zijn competenties? En waarin verschillen ze van hockeyvaardigheden? Hoe ga je om met adviezen van de buitenwereld over je spel? Soms is je eigen oordeel het beste, daarin investeren vraagt energie, maar het levert ook heel veel op.

Video 2: Waarom hebben we voor deze visie gekozen?

Het wordt steeds belangrijker om zelf een mening te vormen over wat er langs komt in de huidige informatiemaatschappij. Om welke maatschappelijke competenties gaat het eigenlijk? In dit filmpje leggen Bas en David uit waarom we doen wat we doen.

Video 3: Valerie legt uit hoe je lichaamstaal leest

Spelsituaties vragen om heel veel verschillende keuzes en meestal zit er ook nog druk op. Je bent voor de juiste keuze vaak afhankelijk van wat je tegenstander of medespeler doet. Lezen van lichaamstaal is daarbij een belangrijke vaardigheid. Expert Valerie legt uit hoe zij dat doet.


Video 4: Wanneer ben je een talent?

In sportland hebben we het vaak over ’talenten’. Wanneer ben je eigenlijk een talent en past dat woord in onze visie? Ben je een talent over en uit of kun je bepaalde eigenschappen zodanig ontwikkelen dat men je ineens een talent gaat noemen? Aan de hand van een actie van Jorrit Croon laten we je zien hoe je je eigen ’talent’ kan ontwikkelen.


Video 5: DIRK

We hebben onze visie vertaald naar een concreet actieplan, genaamd 'DIRK'. DIRK staat voor Doen, Inzet, Regels en Kijken; allemaal aspecten die bij het maken van een keuze van belang zijn. Hoe komt dit precies terug in de dagelijkse trainingspraktijk van -in dit geval- de Jongste Jeugd?


Video 6 (Trilogie): Trainen van spelprincipes;

De warming up

Kern van de training

Partijtje

Training geven is meer dan alleen oefening uitzetten. We vragen onze trainers om verder dan de wedstrijdsituatie te kijken en principes te trainen. De vraag waarom je traint wat je traint staat in alles centraal. Press- en opbouwprincipes geven de outline van keuzes in het veld heel goed weer. Maar hoe kun je die verwerken in je training?


Video 7: Leren om keuzes te maken

DIRK kent drie niveaus: blauw, oranje en groen. In het blauwe niveau (niveau 1) gaan we in op het spel leren. Daarin staat de basis centraal. Het oranje niveau gaat in op het maken van keuzes onder druk. Het hoogste (groene) niveau benadert keuzes van de mentale kant. We laten je in dit filmpje zien hoe je het ‘man linken’ traint op het oranje niveau. Spelen we mandekking? Of is het eigenlijk zone? Of hangt het af van de situatie en is er eigenlijk geen sticker op te plakken? Hersens aan en nadenken dus.


Video 8: Jeugd traint Jeugd met Friso en Fleur

Bij HC Naarden vragen we de jeugd al snel om training te gaan geven. Training geven ontwikkelt de competenties van DIRK namelijk nog beter en sneller. Van training geven word je een betere speler. Via de Naarden Hockey Academy - daarin zit grofweg alles wat met kennis en kennisontwikkeling te maken heeft- dragen we onze kennis over aan onze trainers en coaches en ontwikkelen we met zijn allen onze visie tot een krachtige rode draad. Friso en Fleur leggen uit wat ze bij de E6 trainen en welke competenties ze daarbij ontwikkelen.


Video 9: Slepen met Winter Kock en de wereldtop

De sleeppush heeft iets magisch. Het is een techniek die wedstrijden kan beslissen en die sterren kan maken en breken. Wat is belangrijk bij de sleeppush? En hoe doen de experts dat eigenlijk?


Video 10: Een middag Jongste Jeugd

Boudewijn, Jasmijn, Renee, Wouter en Tanja trainen de E6. Wat trainen ze en welke inhoudelijke feedback geven ze aan de kinderen? Training geven is net iets meer dan alleen lekker laten bewegen; de rode draad van DIRK loopt overal doorheen!

Video's zaalhockey


Video: Zaalhockeyprincipes verdedigend

Zaalhockey is een snel spel, waarbij de competenties van DIRK maximaal getest worden. De ‘voetbal’ is een leidend begrip in onze zaalhockeyopvatting. Hoe kom je tot de voetbal en welke stappen kun je volgen als het even niet loopt?


Video: Zaalhockeyprincipes aanvallend

Op het veld hebben we het steeds over ‘ramen’. In de zaal is dat een nog belangrijker begrip, aangezien de bal niet door de lucht mag. Hoe herken je ramen? En welke tactieken kun je toepassen om een speler vrij voor de goal te krijgen?

Meer weten?


Wil je meer weten over onze hockeyvisie, klik hier voor de uitgebreide informatie. We vertellen je ook graag persoonlijk meer over onze visie. Dus spreek één van de Technische Stafleden aan of stuur je vraag naar ons bestuurslid jeugd bovenbouw of bestuurslid jeugd onderbouw.

Share by: